TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/49)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık
sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek tarım danışmanları ile kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye
başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi
kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler, desteklemenin
geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar ile cezai sorumluluklara
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü maddeleri, 23/10/2019 tarihli ve 1691 sayılı
2019 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Cumhurbaşkanı Kararı ile
8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan
belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık ve
Koloni Bildirim Formu beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından tutulan
kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini,
e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını,
f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak
devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim
yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile
oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2019 veya 2020 yılı
üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan
belgeyi,
ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili
ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin, yetiştiricilerin ve
sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına alındığı TÜRKVET veri
tabanını,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini,
j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların Tanımlanması,
Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt sistemini,
l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve üretici
örgütlerini,
m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik tarım
yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu
Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp veri
tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve
bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan sahibine
verilen belge veya listeyi,
ö) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan ve Uygulama
Esaslarına göre yetkilendirilen kişileri,
p) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere
verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
r) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
s) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif ve birlikleri,
ş) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına
alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı,
Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
t) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim
faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel
Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
u) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında istihdam edilen ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
ü) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
v) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak,
bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal
faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
y) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal danışmanlık
hizmeti için ödenen desteği,
z) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
aa) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununun 37 nci maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı,
bb) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip, tarımsal
amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların üst
birliklerini,
cc) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve
2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Adres Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
çç) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin
yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
lisans ve lisansüstü mezun kişiyi,
ff) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine
Dair Yönetmeliği,
gg) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı
Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin
üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler
ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır:
a) Çiftçi Kayıt Sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine
ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya
arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya OTBİS’e
kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak:
1) Örtü altında en az iki dekar alanda üretim yapmak.
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak.
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak.
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en
az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi sığırcılığı yapan
işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve
küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak.
5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak.
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde
5000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak.
8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5) ve (7)
numaralı alt bentlerde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler, inceleme ve
denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz
edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanacak
kişi ve kuruluşlar, bunların sorumlulukları, tarımsal danışmanlık hizmeti ve
giderler
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında aşağıdaki kişi ve
kuruluşlar tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanabilir:
a) Ek-8’de yer alan uygun sertifikaya sahip serbest tarım
danışmanları.
b) Tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve
üretici örgütleri.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal
işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti; Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulur.
ç) 2018 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal işletmelerin
sözleşmeleri 31/12/2020 tarihini kapsıyorsa sözleşmeleri geçerli olur,
kapsamıyorsa 1/1/2020 - 31/12/2020 tarihleri arasını kapsayacak şekilde
yenilenir. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra yapılacak sözleşmeler
1/1/2020 - 31/12/2020 tarihleri arasını kapsayacak şekilde düzenlenir.
d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar
verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak
suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin
istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir
sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu durum
on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluştaki tarım danışmanı, ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler, evlilik,
boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine getirme,
Tarım Danışmanı Sertifikasının geçici iptali veya Tarım Danışmanı
Sertifikasının iptali ve kamuda görev alma sebepleri dışında değiştirilemez. Bu
sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde aynı
nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım
danışmanına ait bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan
Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri,
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü
tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluştaki tarım danışmanı; bu fıkranın (g) bendinde belirtilen sebeplerden
dolayı, bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm hali
hariç bir defadan fazla değiştirilemez.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan tarım danışmanının sertifika türü ve sertifika bölümü bilgileri
tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan Tarım
Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. Akdeniz ve Ege Bölgelerinde bitkisel
üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan Ziraat Odası ve
Üretici Örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya sahip en az bir tarım
danışmanı istihdam edilir. 2018 yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam edilen
ve hâlihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları bu fıkrada
belirtilen hükümlerin dışındadır.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım
danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört
aydan az olamaz. 2018 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım
danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım
danışmanı yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet
bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) TYDD’den faydalanan ziraat odası ve üretici
örgütlerinde bu Tebliğin uygulama süresince yönetici istihdam etme şartı
aranmaz.
k) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar;
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere, men
edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz.
l) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet
sunduğu ve kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde meydana gelen
eksilmelerin % 20’ yi geçmemesi koşulu ile Uygulama Esaslarında belirlenen
azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal işletmeler
ile sözleşme imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal
işletmeler TYDD’ye konu edilemez.
(3) Kişi ve kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak serbest tarım
danışmanları ile kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları
Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirlenen görevleri yerine
getirir. İl teknik komitesi Uygulama Esaslarında belirlenen işletme kontrol
sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde
elli oranında azaltabilir.
b) Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal danışmanlık
hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az olmamak üzere demonstrasyon,
tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi inceleme gezisi düzenler; liflet/broşür
ve afiş hazırlar. Danışmanın yıllık planında yer alacak bu faaliyetler il/ilçe
müdürlüğü koordinasyonunda gerçekleştirilir. Bu faaliyetlerden tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu faaliyetler
için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde kullanılacak formlar
Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları seçilirken il yayım
programları dikkate alınır. İl teknik komitesi düzenlenecek faaliyetlerin
sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu
belirlemeye yetkilidir.
c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına
Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık
uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir.
(4) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri aşağıdaki
kalemlerden oluşur:
a) Personel giderleri.
b) Büro giderleri.
c) Malzeme giderleri.
ç) Diğer giderler.
d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen TYDD’nin
tamamı sadece tarım danışmanı ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri
olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin diğer giderleri kuruluş
kaynaklarından karşılanır. Her bir tarım danışmanının aylık ücreti, ücrete
bağlı vergi ve sigorta giderleri toplamı en az üç bin sekiz yüz otuz üç Türk
Lirası’dır.
(5) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluş,
hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden
Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal
işletmelerden tahsil edilen bu ücret için fatura düzenlenir.
(6) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında
yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir:
a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket,
gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine
ulaştırmak.
b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile
birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama
sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım - İyi
Tarım Uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin
yaygınlaşmasını sağlamak.
c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı
konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek.
ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek
bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje
hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyelerinin işletme ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne
iletmek.
d) Bitki ve çevre sağlığının korunması konusunda
işletmeleri bilgilendirmek.
(7) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında
yapacağı görevler aşağıdadır:
a) Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili
bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve
hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu,
yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri
girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı
tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak.
ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın
şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne
bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve duyuru
gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan
kararları uygulamak.
d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın
şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla,
hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri) uygulama
çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda (hayati
tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini yönlendirmek.
e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
görevlerden sorumludur.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları
dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Serbest tarım danışmanları sadece bulundukları il
sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler.
(9) Tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte
belirtilen ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi takdirde, tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar
ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların
denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur.
Komisyonun oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler
öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler
hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince yılda en az iki
defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek
denetim raporu düzenler.
ç) İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile ilçelerde de
ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve
en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az %25’i ile görüşme yapar ve
tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler
için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin
bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet
tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik
oranı %20 ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri uygulanır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun
denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Denetleme Raporu kullanılır. Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik
yapmaya yetkilidir.
f) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve
Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate alınarak karara
bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
g) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi
tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi
ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci
sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan
kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet bulunan kişi
ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu kişi ve
kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu
tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan
sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve
kuruluşlardan yetki belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren yedi gün içinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak yapılan
başvurular sonucu yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına başvuru
yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır:
a) Ziraat Odası Başkanı.
b) Birlik Başkanı.
c) Kooperatif Başkanı.
ç) Serbest Tarım Danışmanı.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler aşağıdadır:
a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname ile
Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşa Ait Bilgi Formu.
b) Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda
düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal işletme sayısı
Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az olmamak üzere, Ek-3’te yer alan
icmal.
c) Her tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi.
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge.
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan
belge.
e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen
TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru yapabileceğine dair alınan
yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı sureti.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine
göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı:
1) ÇKS belgesi.
2) AKS belgesi.
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi.
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe
müdürlüğü onaylı sureti.
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste.
7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya
yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya
ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi.
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama
Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi
toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı hallerde il
müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen
tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve diğer adres belgesi
alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin ikinci
fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olur.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin hususlar aşağıdadır:
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar, bu
Tebliğin yayımlanmasından itibaren on beş gün içinde, son başvurunun tatil
gününe gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar istenen
belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki
ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne başvuru yapılır.
b) Başvuru İşlemleri;
1) Son başvuru tarihi mesai saati bitimi itibarı ile
başvuran kişi ve kuruluşlarla danışman sayıları il/ilçe müdürlüklerince tutanak
altına alınır, ilçe müdürlükleri başvuru yapan danışman ve kuruluş listeleri
ile puanlamaya esas belgeleri üç gün içinde il müdürlüğüne gönderir.
2) Başvuru listeleri il müdürlüğünce birleştirilerek il
geneli liste oluşturulur.
3) İle başvuru yapan toplam danışman sayısı, tahsis
edilen danışman sayısından fazla değilse herhangi bir puanlama yapılmaz.
Başvuru yapan toplam danışman sayısı tahsis edilen danışman sayısından fazla
ise önce 13/11/2018 tarihli ve 30594 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
(Tebliğ No: 2018/42) kapsamında faaliyet gösteren serbest tarım danışmanları
ile kuruluşların istihdam ettikleri danışmanlardan hizmete devam edecek olanlar
asıl listeye yazılır. Geriye kalan danışmanlar Ek-13’te belirtilen kriterler
doğrultusunda il teknik komitesince beş iş günü içinde puanlanır. En yüksek
puandan başlanarak kuruluşlarına bakılmaksızın danışmanlar sıralanarak asıl ve
yedek listeler oluşturulur.
4) 2018/42 sayılı Tebliğ kapsamında çalışmakta iken
ayrılıp kuruluştan kuruluşa, kuruluştan serbeste ya da serbestten kuruluşa
geçmek isteyen danışmanlar da puanlamaya tabi tutulurlar.
5) Asıl listede yer alan serbest tarım danışmanları kendi
adlarına listeye dâhil olurken, kuruluşlar ise ancak asıl listeye giren
danışmanlarını destekleme kapsamında istihdam edebileceklerdir.
6) İki iş günü içerisinde varsa ek danışman kontenjanı
talepleri ile kullanılmayan/iade edilen danışman kontenjan sayıları yazılı
olarak Başkanlığa bildirilir. Başkanlık, iade edilen kontenjanları ilave
kontenjan talebinde bulunan illere tahsis ederek üç iş günü içinde tahsis
kararını, ilgili illere bildirir. İl müdürlüğü, illerine tahsis edilen ek
danışman kontenjanlarını yedek listedeki sıralamaya göre aynı usulle dağıtır.
c) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme
Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da yer alan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı yerde
il müdürlüğünce ek danışman kontenjanlarının dağıtımının kesinleşmesinden
itibaren beş gün içerisinde bilgi sistemine kayıt edilir. İl müdürlüğü
tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme
Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer alan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İl İcmali çıktıları onaylanarak askıya çıkarılmak üzere ilçe
müdürlüklerine gönderilir. Ek danışman kontenjanlarının kesinleşmesinden on gün
sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle
askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır.
Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il
teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen
değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri alınır.
Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir.
Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz.
ç) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve kuruluştan
hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu,
kuruluşa üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık
hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi,
sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir
kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve kuruluş, icmaller askıya çıkmadan önce
Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler
belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği
Ek-3’teki icmali TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve
Ek-3’teki icmalde başka bir değişiklik yapılmaz.
d) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî
tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi
resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
e) Kesinleşmiş Ek-5’teki icmal, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde Başkanlığa gönderilir.
f) Başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde
verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin
beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt
sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz.
g) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan, il/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için toplam TYDD
tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan
dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce uyarma cezası
alıp sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40 oranında azaltılır.
Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir
nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan
önce; tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim
ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, ücret hesap pusulası ve maaş
dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi
aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 15/4/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken birinci
dilim ödemeye esas il icmali ile 30/11/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken
ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce; tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanının
sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini
gösteren belge ve 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun
banka veya diğer banka maaş dekontları ile kuruluş tarafından tarım danışmanı
adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden
çıkartılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat mektubunu
8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı ile
15/4/2020 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder veya ödenecek olan toplam
TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı hesaba yatırır. İl
müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat mektupları muhafazası için
defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve
kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) 30/11/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken ikinci
dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce serbest tarım
danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge TYDD başvurusunun yapıldığı
il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
ç) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek olan
toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası
ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu alınabilir.
d) Birinci fıkranın (g) bendinde belirtilen ceza oranları
göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır. Bu
Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 15/4/2020 tarihinde birinci
dilim ve 30/11/2020 tarihinden sonra yapılacak olan ikinci dilim ödemesine ait
kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün
içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on gün
içinde gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan
denetimlerde Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında uyarma veya kınama
cezası uygulanan kişi ve kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kişi ve
kuruluşa tebliğ tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda,
itiraz olması halinde ise Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik
hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen karara
göre Başkanlığa gönderilir.
e) Geri ödemesi olan kişi ve kuruluşların icmalleri, geri
ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa,
10 uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet sunumu
tamamlandıktan sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine
Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali ve
Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan Tarım Danışmanları
İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali
düzenlenerek ödeme yapılmak üzere Başkanlığa gönderilir.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar;
Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirtilen form ve raporları
il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar kuruluşların ödeme icmalleri
düzenlenmez.
ğ) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri
ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
h) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya
aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara,
Uygulama Esaslarında belirlenen işletme sayıları, 13 üncü maddenin birinci
fıkrasının (i) bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi ve hizmet sunması
koşulu ile bir tarım danışmanı için 46.000 TL tarımsal yayım ve danışmanlık
desteği ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri
de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı
için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Kişi ve kuruluşa her bir tarım danışmanı için yıllık
46.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla,
15/4/2020 tarihinden sonra 23.000 TL ve 30/11/2020 tarihinden sonra 23.000 TL
olmak üzere iki dilim halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça
belirlenir. TYDD ödemeleri 2020 yılının bütçesinden karşılanır. Kaynak
yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden
yapılır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek serbest tarım
danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve öncelik kriterlerini
belirlemeye yetkilidir.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve kuruluşlara on
iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi ve
kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna
ertelenir.
(6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana
kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için yetki
belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet
göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kadın tarım
danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile belgelemesi şartıyla,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun talep etmesi durumunda, bu
Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az 36 haftalık süresinde
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşa tarım danışmanı için 32.000 TL ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri
yapar:
a) İl teknik komitesi, Ek-12’de yer alan İllere Verilen
Danışman Kontenjanlarının belirlenen kurallar çerçevesinde başvuru yapan kişi
ve kuruluşlar arasında dağıtılmasını temin eder.
b) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü
tedbir ve kararı alır.
c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri
kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet
eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir.
ç) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri
alır.
d) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık
hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere gerek
görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü
başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir.
e) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar
hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların
uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere girişimde
bulunur.
f) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı
tespit edilen kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
g) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında
ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl
teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez Teknik Komitesi
bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu
tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı
sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe
aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde
bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. Bakanlık,
gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin Geri
Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD
ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunanlar.
b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve
kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte 9 uncu maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kişi
ve kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler.
ç) Kamu tüzel kişileri.
d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal
desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar.
e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men edilen
bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
f) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında
yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü ceza alan
kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali cezası
hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar.
ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine
sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu
sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu
tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık hizmet
sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar.
i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının
hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere, Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen
kuruluşlar.
j) Tarım danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının
(d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka maaş dekontu
ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası
ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe müdürlüğüne
süresinde teslim etmeyen kuruluşlar.
k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar.
l) TYDD son başvuru tarihinden sonra Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni alanlar.
m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar.
n) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne
göndermeyen kişi ve kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi
veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi
hükümlerine göre geri alınır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki kez
kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı.
b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal
işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere Uygulama Esaslarında belirlenen
azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kişi ve kuruluşlara bu tarım
danışmanı için yapılan TYDD ödemesi.
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası alan
kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara ödenen
yılı TYDD.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan uyarma
cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 10’u, kınama
veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası alan kişi ve
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 20’si, önce uyarma cezası alıp
sonrasında kınama cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 40’ı birinci dilim ve ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde
düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kişi ve kuruluşlara yapılan fazla ödeme.
d) 13 üncü maddede yer alan kişi ve kuruluşlara yapılan
TYDD ödemesi.
(2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş
vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il
müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar
kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa
ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan
mahsup edilir.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde ölümü
halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler,
kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve
kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere TYDD
ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan kişi ve
kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD
ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca
işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan
hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 16 – (1) 24/10/2017 tarihli ve 30220 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2017/34) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman
Bakanı yürütür.