Tarım ve
Orman Bakanlığından:
TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME
ÖDEMESİ
YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ
NO: 2020/35)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli
bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek tarım danışmanları ile
kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar,
başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler, desteklemenin geri alınması ve
desteklemeden yararlanamayacaklar ile cezai sorumluluklara ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü
maddeleri, 5/11/2020 tarihli ve 3190 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
yürürlüğe konulan 2020 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin
Karar ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Tebliğde geçen;
a) AKS
belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık
kayıt sistemi (AKS): Etiketlenmiş ve tanımlanmış kovanlara ait bilgilerin
merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı, izlendiği ve raporlandığı
Bakanlık kayıt sistemini,
c) Bakanlık:
Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka:
T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
d) Banka
şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini,
e)
Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını,
f) Bilgi
sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi:
Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir
üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve
tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi
kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin
kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin
bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt
sistemlerini,
h) ÇKS
belgesi: Tarımsal işletmelerin 2020 veya 2021 yılı üretim sezonu
bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan belgeyi,
ı) Hayvan
kayıt sistemi: Hayvanların kimliklendirilerek kayıt altına alındığı ve
hareketlerinin izlendiği bilgisayar destekli, Bakanlık bünyesinde
oluşturulmuş veri tabanlarını,
i) Hayvan
pasaportu: Bakanlıkça belirlenen hayvana ait bilgileri içeren il/ilçe
müdürlüğü veya yetkilendirilmiş kurum veya kuruluş tarafından düzenlenen
imzalı belgeyi,
j) İl/ilçe
müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini,
k) İl teknik
komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık
il teknik komitesini,
l) Kuruluş:
TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve üretici örgütlerini,
m) Merkez
Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve
danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik
tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün,
hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan
veri tabanını,
o) Serbest
tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılan ve Uygulama Esaslarına göre
yetkilendirilen kişileri,
ö)
Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre tarımsal danışmanlık hizmetini
yerine getirecek olan kişilere verilen tarım danışmanı sertifikasını,
p) SGK:
Sosyal Güvenlik Kurumunu,
r) Sivil
toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif ve
birlikleri,
s) Su
ürünleri kayıt sistemi: Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin
merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin
uygulandığı, izlendiği, raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt
bileşeni olan kayıt sistemini,
ş) Su
ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan
yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü
tarafından verilen belgeyi,
t) Tarım
danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam edilen
veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına
çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri,
u) Tarımsal
danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları ve serbest
tarım danışmanlarınca tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
ü) Tarımsal
işletme: Üretim faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya
su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu
tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya
yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
v) Tarımsal
yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal danışmanlık hizmeti için ödenen
desteği,
y) Uygulama
Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
z) Ücret
hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 37 nci
maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı,
aa) Üretici
örgütleri: Yetki belgesine sahip, tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların üst birliklerini,
bb) Yerleşim
yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve 2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma
niyetiyle oturulan yeri,
cc) Yetki
belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten
tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
çç)
Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal
danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, lisans ve lisansüstü
mezun kişiyi,
dd)
Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ee) Ziraat
odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları
Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki
belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1)
Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır:
a) ÇKS’ye
ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su
ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya hayvan
kayıt sistemine ve/veya OTBİS’e kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki
kriterlerden en az birini sağlamak:
1) Örtü
altında en az iki dekar alanda üretim yapmak.
2)
Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak.
3) Tarla
ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru olmak
kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar
alanda üretim yapmak.
4)
Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak
kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en az
yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan
yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak.
5)
Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak.
6) Su
ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5000 adet, et üretiminde
10.000 adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak.
8) Organik
tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerde
belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler, inceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır
bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal yayım
ve danışmanlık desteğinden yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların
sorumlulukları, tarımsal danışmanlık hizmeti ve giderler
MADDE 6 – (1) Bu
Tebliğ kapsamında aşağıdaki kişi ve kuruluşlar tarımsal yayım ve
danışmanlık desteğinden yararlanabilir:
a) Ek-8’de
yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun sertifikaya
sahip serbest tarım danışmanları.
b) Tarım
danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici örgütleri.
(2) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez.
b) Hizmet
sözleşmelerinin her sayfası taraflarca paraflanır, son sayfa imzalanır ve
sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal
danışmanlık hizmeti; Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan
hükümler doğrultusunda sunulur.
ç) 2019 yılı
TYDD kapsamında olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri 31/12/2021 tarihini
kapsıyorsa sözleşmeleri geçerli olur, kapsamıyorsa 1/1/2021-31/12/2021
tarihleri arasını kapsayacak şekilde yenilenir. Bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten sonra yapılacak sözleşmeler 1/1/2021-31/12/2021 tarihleri arasını
kapsayacak şekilde düzenlenir.
d)
Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde
belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar verilmesi
durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle iade
edilir.
e) İnceleme
ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz
edilmek üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı
veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde
il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı,
ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler, evlilik, boşanma, eğitim durumu,
tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine getirme, sertifikanın geçici
iptali veya sertifikanın iptali, serbest tarım danışmanı yetki belgesi
başvurusu yapma ve kamuda görev alma sebepleri dışında değiştirilemez. Bu
sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde tarımsal
işletmeye Ek-8’deki tabloya göre hizmet verebilecek tarım danışmanı on beş
gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait
bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan
Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri,
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü
tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı;
(g) bendinde belirtilen sebeplerden dolayı, bu Tebliğde belirtilen on iki
aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla
değiştirilemez.
h) Tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan tarım danışmanının
sertifika türü ve sertifika bölümü bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti
vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika
Bölümleri tablosuna uygun olur. Akdeniz ve Ege Bölgelerinde bitkisel üretim
yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ziraat odası ve
üretici örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya sahip en az bir tarım
danışmanı istihdam edilir. 2019 yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam
edilen ve hâlihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları
bu hükümlerin dışındadır.
ı) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı arasında imzalanacak
olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört aydan az olamaz. 2019 yılı
TYDD kapsamında istihdam edilen tarım danışmanlarının kuruluşlarda
istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım danışmanı yerine istihdam
edilen kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet
etmek zorundadır.
j) TYDD’den
faydalanan ziraat odası ve üretici örgütlerinde bu Tebliğin uygulama
süresince yönetici istihdam etme şartı aranmaz.
k) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin
herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere, men edildiği süre
boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz.
l) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest
tarım danışmanı ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu ve
kesinleşen Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmaldeki tarımsal işletmelerde meydana
gelen eksilmelerin % 20’yi geçmemesi koşulu ile Uygulama Esaslarında belirlenen
azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal
işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti
sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu edilemez.
(3) Kişi ve
kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar
aşağıdadır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunacak serbest tarım danışmanları ile kuruluşlar ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve
Uygulama Esaslarında belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik
komitesi Uygulama Esaslarında belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu
Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli
oranında azaltabilir.
b) Uygulama
Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile
çiftçiler arasında imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az olmamak üzere demonstrasyon,
tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi inceleme gezisi düzenler. Danışmanın
yıllık planında yer alacak bu faaliyetler il/ilçe müdürlüğü
koordinasyonunda gerçekleştirilir. Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu faaliyetler için
düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde kullanılacak formlar
Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları seçilirken il yayım
programları dikkate alınır.
c) İl/ilçe
müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına Bakanlık uygulamaları
hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanları Bakanlık uygulamaları hakkında çiftçileri
bilgilendirir.
d) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanları tarımsal işletmelerce üretilen tarımsal ürünlerin
dijital ortamda pazarlanması amacıyla Bakanlığımız tarafından yönetilen
Dijital Tarım Pazarı (DİTAP) hakkında çiftçileri bilgilendirir ve çiftçinin
ürününü DİTAP üzerinden satması konusunda yönlendirme yapar ve gerekli
desteği sağlar.
(4) Tarımsal
danışmanlık hizmeti giderleri aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel
giderleri.
b) Büro
giderleri.
c) Malzeme
giderleri.
ç) Diğer
giderler.
d) Ziraat
odası ve üretici örgütlerine ödenen TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı
ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal
danışmanlık faaliyetinin diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır.
Her bir tarım danışmanının aylık ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta
giderleri toplamı en az üç bin sekiz yüz otuz üç Türk Lirası’dır.
(5) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak
üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak
şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu
ücret veya ödenen TYDD için tarımsal işletmeler adına serbest meslek
makbuzu veya fatura düzenlenir.
(6) Bitkisel
üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım
danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıda
belirtilmiştir:
a) Bakanlık
görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama
işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b)
Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile birlikte, yörenin ekolojik
yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama sistemlerini ve alternatif
tarımsal üretimi teşvik etmek, organik tarım-iyi tarım uygulamaları gibi
sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin yaygınlaşmasını
sağlamak.
c) Toprak
analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı konusunda tarımsal işletmeleri
bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek.
ç) Tarımsal
desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek,
yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve
arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
d) Bitki ve
çevre sağlığının korunması konusunda işletmeleri bilgilendirmek.
(7)
Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı
görevler aşağıdadır:
a)
Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal
işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve
veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine
ulaştırmak.
b) Tarımsal
desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek,
teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal
işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve hayvan
tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c) İl/ilçe
müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu, yeterli donanım ve teknolojik
altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri girişinde bulunmak ve hayvan
kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye
yardımcı olmak.
ç) Eğitim
durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla
salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan
kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve duyuru gibi idari ve fenni
tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim
durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla
il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla, hastalık teşhisi için
biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri) uygulama çalışmalarında
bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda (hayati tehlike
durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini yönlendirmek.
e) Su
ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım
danışmanları (a) ve (b) bentlerinde belirtilen görevlerden sorumludur.
(8) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve
ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Üretici
örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş
birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler.
b) Ziraat
odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet
verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dâhilinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Serbest
tarım danışmanları sadece bulundukları il sınırları içerisinde tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi ile
ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde
koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü, ilçede ilçe müdürü
başkanlığında üç kişilik bir denetleme komisyonu oluşturulur. Komisyonun
oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler
öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları; şikâyet, ihbar gibi
olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç birinci ve ikinci dilim
ödeme işlemi gerçekleşmeden önce, bu Tebliğin uygulama süresince altı ayda
bir olmak üzere yılda en az iki defa denetler.
c) Komisyon,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl
müdürlüğünde koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında
oluşturulan komisyon, il müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme
yapabilir.
d) Komisyon
veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan
oluşan heyet, denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmelerin en az % 25’i ile görüşme yapar ve tutanak
düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların bürosunun
bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler için
ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin
bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet
tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi görüşmelerinde
memnuniyetsizlik oranı % 20 ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri uygulanır.
e) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer
alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu
kullanılır. Bakanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik yapmaya
yetkilidir.
f) Denetim
sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları
il teknik komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu
Tebliğde belirtilen hususlar dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara
itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
g) Bu
Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme
sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD
ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar
Başkanlıkça durdurulur.
ğ)
Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan kişi ve kuruluşların
TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların
TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu kişi ve kuruluşlara,
idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu
tamamlanana kadar ödeme yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Başvuru
İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak
kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 8 – (1)
Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin
birinci fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlardan yetki belgesine sahip
olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı tarihten itibaren yedi gün içinde
il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak yapılan başvurular sonucu yetki belgesi
alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir.
(2) TYDD’ye
başvuracak kişi ve kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili kişiler
aşağıdadır:
a) Ziraat
odası başkanı.
b) Birlik
başkanı.
c)
Kooperatif başkanı.
ç) Serbest
tarım danışmanı.
(3) Başvuru
sırasında istenecek belgeler aşağıdadır:
a) Ek-1’de
yer alan TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname ile Ek-2’de yer alan TYDD
Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşa Ait Bilgi Formu.
b) Uygulama
Esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım
danışmanının hizmet sunacağı tarımsal işletme sayısı Uygulama Esaslarında
belirlenen sayılardan az olmamak üzere, Ek-3’te yer alan icmal.
c) Her
tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi.
ç) Serbest
tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin SGK prim borcu
olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge.
d) Serbest
tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge.
e)
Kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili ziraat odası başkanı, birlik
başkanı ve kooperatif başkanı için başvuru yapabileceğine dair alınan
yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı sureti.
f) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine göre, her işletme için
aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı:
1) ÇKS
belgesi.
2) AKS
belgesi.
3) Örtü altı
kayıt sistemi belgesi.
4) Su
ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan
pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti.
6) Hayvan
kayıt sisteminden alınan belge/liste.
7) OTBİS’e
kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü durumunu
ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden alınan
onaylı işletme tescil belgesi.
9)
Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında
Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi
toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı
hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye
başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanına ait
yerleşim yeri adresi, tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu
ilde ikamet ettiğine dair TYDBİS’ten kontrol edilir.
Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 9 – (1)
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar
aşağıdadır:
a) TYDD’den
faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar, bu Tebliğin yayımlanmasından
itibaren on beş gün içinde, son başvurunun tatil gününe gelmesi halinde
takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar istenen belgeler ile birlikte,
tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne,
ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne
başvuru yapılır.
b) Ek-4’te
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı
yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren beş gün içerisinde
TYDBİS'e kayıt edilir. İl müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Ek-5’te
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kişi/Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İl İcmali çıktıları onaylanarak askıya çıkarılmak üzere
başvurunun yapıldığı ilçe müdürlüklerine gönderilir. Son başvuru tarihinden
itibaren on gün sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller
beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati
tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç
beş gün içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara
bağlanır ve kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve
Ek-7 icmalleri alınır. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki
bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye
alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
c) Tarımsal
işletme birden fazla kişi ve kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış
sırasına göre olmak üzere; ceza durumu, kuruluşa üyelik durumu, işletmenin
ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu,
tarım danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve
başvuru tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet
alır. Diğer kişi ve kuruluş, icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki
icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler
belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği
Ek-3’teki icmali TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve
Ek-3’teki icmalde başka bir değişiklik yapılmaz.
ç) İcmalleri
askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi halinde
icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi resmî tatili takip eden ilk iş
günü gerçekleştirilir.
d)
Kesinleşmiş Ek-5 askı icmali, itirazların değerlendirilmesini müteakip beş
gün içinde Başkanlığa gönderilir.
e) Başvuru
bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde
talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak
güncellemeler TYDD ödemesine esas olamaz.
f) TYDD’ye
başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için toplam TYDD tutarı %10
oranında, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı
kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce uyarma cezası alıp
sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40 oranında azaltılır.
Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
g) Tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya
karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD
birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce; tarım danışmanının
sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda
icmalini gösteren belge, ücret hesap pusulası ve maaş dekontları, teminat
alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde
gerçekleştirilir:
a) 30/4/2021
tarihine kadar gönderilmesi gereken birinci dilim ödemeye esas il icmali
ile 30/11/2021 tarihine kadar gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye
esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanının, sözleşme yapıldığı
tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge
ve 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun Banka veya
diğer banka maaş dekontları ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına
düzenlenmiş ücret hesap pusulası TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD
tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat mektubunu 8 inci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı ile 30/4/2021
tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder veya ödenecek olan toplam TYDD
tutarının %5’i kadar tutarı, il defterdarlığınca açılan hesaba yatırır. İl
müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat mektupları muhafazası için
defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi
ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) Teminat
mektuplarının toplam tutarı ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan
az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden
fazla kesin teminat mektubu alınabilir.
ç)
30/11/2021 tarihine kadar gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il
icmali Başkanlığa gönderilmeden önce serbest tarım danışmanı, ziraat odası
ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili
kurumdan alınan belge TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne
teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden
çıkartılır.
d) Birinci
fıkranın (f) bendinde belirtilen ceza oranları göz önünde bulundurularak
ödemeye esas il ödeme icmalleri hazırlanır. Bu Tebliğin uygulama süresince
iki defa olmak üzere 30/4/2021 tarihinden sonra birinci dilim ve 30/11/2021
tarihinden sonra yapılacak olan ikinci dilim ödemesine ait Ek-4 ve Ek-6
ödeme icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün içinde, Ek-5 ve
Ek-7 icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde gönderilir.
İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde
Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında uyarma veya kınama cezası
uygulanan kişi ve kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kişi ve kuruluşa
tebliğ tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz
olması halinde ise Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine
göre oluşturulan disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre
Başkanlığa gönderilir.
e) Geri
ödemesi olan kişi ve kuruluşların icmalleri, geri ödeme işlemi
tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
f) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa 10 uncu maddenin sekizinci
fıkrası kapsamında ödeme yapılabilmesi için, 36 haftalık hizmet sunumu
tamamlandıktan sonra, Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait
İl İcmali ve Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine
Ayrılan Tarım Danışmanları İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek Başkanlığa gönderilir.
g) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve
Uygulama Esaslarında belirtilen form ve raporları il/ilçe müdürlüğüne
teslim edene kadar ödeme icmalleri düzenlenmez.
ğ)
Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri ödeme işlemleri
yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
h) Ödemeler,
Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip Banka
tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1)
TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara, Uygulama Esaslarında belirlenen
işletme sayısının % 80’inin altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile
bir tarım danışmanı için 46.000 TL TYDD ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık
tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan;
üretici örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri de dahil olmak üzere
bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi
yapılır.
(3)
Kişi ve kuruluşa her bir tarım danışmanı için yıllık 46.000 TL TYDD, 12
aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla, 30/4/2021 tarihinden
sonra 23.000 TL ve 30/11/2021 tarihinden sonra 23.000 TL olmak üzere iki
dilim halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme
tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2020
ve 2021 yılı bütçesinden karşılanır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği
verilecek serbest tarım danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı
ve öncelik kriterlerini belirlemeye yetkilidir.
(5) Üzerinde
haciz kararı bulunan kişi ve kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu
müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi ve kuruluşların birinci
dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir.
(6) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında
yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD
ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin
banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet göstermeyen kuruluşlara
şubeleri için ödeme yapılmaz.
(8) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kadın tarım danışmanının doğum yapması ve durumu
doktor raporu ile belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşun talep etmesi durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52
haftalık hizmet sunumunun en az 36 haftalık süresinde tarımsal danışmanlık
hizmeti sunmaları halinde, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşa tarım danışmanı için 32.000 TL ödenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
İl Teknik
Komiteleri
İl teknik komitelerinin
görevleri
MADDE 11 – (1) İl
teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar:
a) İl teknik
komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite
ve verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan
kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl teknik
komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri kapsamında, düzenlenecek
faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin
konusunu belirlemeye yetkilidir.
c) İl teknik
komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye
başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri alır.
ç) İl teknik
komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili
her türlü işlemi denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden
koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında oluşturulan
denetleme komisyonunu görevlendirebilir.
d) İl teknik
komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki
işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde
komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
e) İl teknik
komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen kişi ve
kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmamasını
değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu
tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunur.
f) İl teknik
komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı
konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl teknik komitesinin
kararlarına yapılan itirazlar Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik
hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir
ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 12 – (1)
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve
denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2)
Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın
öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan
denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe aykırı
beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde bunlar
hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür.
Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Desteklemeden
Yararlanamayacaklar, Desteklemenin Geri Alınması,
İdari
Yaptırımlar ve Diğer Hükümler
Desteklemeden
yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1)
Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen nitelikleri taşımayan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunanlar.
b) Ek-8’de
yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun sertifikaya
sahip serbest tarım danışmanları, tarım danışmanı istihdam eden ziraat
odaları ve üretici örgütlerinden istenen belgelerle birlikte 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde
başvurmayanlar.
c) TYDD
ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kişi ve kuruluşlardan gerçeğe
aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler.
ç) Kamu
tüzel kişileri.
d) Men
edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal desteklemelerin herhangi
birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar.
e) Tarımsal
desteklemelerden herhangi birinden men edilen bir tarımsal işletmenin men
edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar.
f)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve
denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince; Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde belirtilen uyarma, kınama, sertifikanın/yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması, sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarından
kınama üstü ceza alan kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve
yetki belgesi iptali cezası hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi iptal edilen kuruluşun başkanı veya yönetim
kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar.
ğ) Tarım
danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda
tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu sertifika bölümünde kendi
işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Tarımsal
işletmelere on iki aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam
ettiği tarım danışmanını on iki aylık hizmet sunumu süresince birden fazla
değiştiren kuruluşlar.
i) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal
işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere, Uygulama Esaslarında
belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kuruluşlar.
j) Tarım
danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun
olarak aylık bazda banka ve diğer banka maaş dekontu ile kuruluş tarafından
tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası ve SGK prim ödemesi
belgesi ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde
teslim etmeyen kişi ve kuruluşlar.
k) Tarım
danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar.
l) TYDD son
başvuru tarihinden sonra Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi ve
kuruluşlar ile şube izni alanlar.
m)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen hükümleri yerine
getirmeyen kişi ve kuruluşlar.
n)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen form ve raporları
düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne belirlenen süre içerisinde
göndermeyen kişi ve kuruluşlar.
Desteklemenin
geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 14 – (1)
Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD,
5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde
oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler
sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin
24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki kez kınama ve üstü ceza alan
kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı, uyarma cezası alan kişi
ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 10’u, kınama veya önce
uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası alan kişi ve
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 20’si, önce uyarma cezası alıp
sonrasında kınama cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 40’ı birinci dilim ve ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde
düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kişi ve kuruluşlara yapılan fazla ödeme.
b) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm
hali hariç olmak üzere Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme
sayısının % 80’inin altına düşen kişi ve kuruluşlara bu tarım danışmanı
için yapılan TYDD ödemesi.
c) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi iptali cezası alan kuruluşun ortağı, başkanı veya
yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı diğer
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara ödenen yılı TYDD.
ç) 13 üncü
maddede yer alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi.
(2) TYDD son
ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair
ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı
halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin
herhangi bir nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan mahsup
edilir.
(3) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD
geri alınmaz.
İdari
yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu
Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere
esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludurlar.
(2)
Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere TYDD ödenmesine neden
olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya
içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan kişi ve
kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır.
(3) İdari
hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere bu
Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar
hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan
teminat mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar
Hazine adına irat kaydedilir.
Diğer
hükümler
MADDE 16 – (1)
Bakanlık, doğal afet, salgın hastalık gibi olağanüstü durumlarda bu Tebliğ
kapsamında belirtilen hizmetlerin yürütülmesine yönelik yeniden düzenleme
yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 17 – (1)
13/11/2018 tarihli ve 30594 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında
Tebliğ (Tebliğ No: 2018/42) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri
için tıklayınız.
|